A+
A-
Wersja kontrastowa





 Drukuj

Rejestracja zgonu

Kogo dotyczy

  • współmałżonek osoby, która zmarła,
  • pozostała rodzina zmarłej osoby, na przykład dzieci, wnuki, prawnuki, rodzice, dziadkowie, brat, siostra, siostrzenica, bratanek, teściowie,
  • pełnomocnik jednej z powyższych osób. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.

Czas realizacji

Od ręki przy zgłoszeniu.

Wymagane dokumenty

Zgon należy zarejestrować natychmiast po otrzymaniu od lekarza karty zgonu, w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce zgonu albo miejsce znalezienia zwłok. Zgłoszenie zgonu następuje przez złożenie kierownikowi urzędu stanu cywilnego karty zgonu w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu. Akt zgonu sporządza się w dniu, w którym dokonano zgłoszenia zgonu

  1. Do zgłoszenia zgonu zobowiązani są w kolejności:
    • pozostały małżonek
    • krewni zstępni/krewni wstępni/krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa
    • powinowaci w linii prostej do 1 stopnia
    • szpital lub inny zakład jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie
    • każdy kto posiada kartę zgonu i pełnomocnictwo osób uprawnionych do otrzymania odpisów z akt stanu cywilnego
    • upoważniony pracownik publicznej uczelni medycznej albo uczelni  publicznej prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych.
  2. Wymagane dokumenty:
    • karta zgonu wystawiona przez placówkę służby zdrowia-oryginał
    • dokument tożsamości osoby zmarłej
    • dokument tożsamości współmałżonka dla osób pozostających w związku małżeńskim, jeżeli jest dostępny
    • dokument tożsamości osoby zgłaszającej zgon
  3. Załatwienie sprawy wiąże się z osobistym przybyciem do USC z kartą zgonu. Można udzielić pełnomocnictwa pisemnego.

Opłaty

Sporządzenie aktu zgonu nie podlega opłacie. Po sporządzeniu aktu zgonu wydawany jest z urzędu 1 odpis skrócony aktu stanu cywilnego.

Tryb odwoławczy

Odmowa dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.z 2018 r. poz.2224 ze zm.).
  2. Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jedn.Dz.U.z 2019 r. poz.1473).
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.Dz.U.z 2019 r. poz. 1000 ze zm.).

© 2024 Gmina Radziejowice
aplikacja: 1.10.002.003, baza: 1.8.5.9
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce